Banner

Selasa, 13 Disember 2011

Home » , » Gambar : Awan bersusun-susun.. cantik

Gambar : Awan bersusun-susun.. cantik





Salam bahagia,


Pagi ni keluor rumah, anak saya si Anis (4 tahun) mendongak ke atas langit.. "ibu, banyak lah awan ibu.. tak nampak langit"..

maksud dia tak nampak langit yang biru tu.. sebab penuh dengan awan putih jer..

Anis tanya : "itu awan apa ibu..?? "

saya : " Awan bersusun-susun la... "  hikhik, yang sebenor nya saya pun lupa apa nama awan yang macam nih.. sebelum ni saya dah ajor dia, awan yang besor tu dipanggil 'kumulonimbus'.. jadi awan yang bersusun-susun macam ni, tak ingat pulak namanya... 

Saya pun masuk dalam rumah amik kamera.. snap-snap ikut sesedap rasa.. jom lah tengok awan yang cantik bersusun-susun nih..



ini snap gambar langit 45 darjah dari sudut rumah saya



yang ini memang betul-betul di depan rumah saya, ada lah nampak langit kan..


yang ini kena dongak untuk snap gambor nya.. bukan saya yang dongak.. kamera jer..



 ni dari sudut rumah jiran saya.. close up 



dari sudut rumah jiran, pandangan yang lebih meluas 


pandangan penuh dari tepi rumah saya..



Sekarang ni dah tengahari.. langit pun sudah cerah.. matahari bersinar terang.. dari jauh boleh nampak beberapa kelompok awan kumulonimbus putih... tapi saya tak snap gambor nya.. malas dah nak upload.. hehhe..



update : jam 8.45 malam
rupanya awan ini dipanggil Siro kumulus
sumber

..
..









Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi. dan Jemput singgah ke Kedai Kakyong

review http://www.kakyong.com on alexa.com giveaway  Banner

25 ulasan:

  1. memang cantik...tenang je hati melihatnya

    BalasPadam
  2. subhanallah yong..cantiknya gambar awan tu..

    BalasPadam
  3. Hari ini pergi kerja waktu 7.30pagi masih boleh nampak bulan penuh dilangit yang biru. :-)

    BalasPadam
  4. Cantik, kakyong, gambar awan. Rasa damai je tengok. Indah sungguh kejadian Allah.

    BalasPadam
  5. mmg cantek gmbr awan tuh...elok jer cuaca yer...

    BalasPadam
  6. cntik sungguh ciptaan Allah ...subhanallah ...

    rajin anis perati langit yer ... ;)

    BalasPadam
  7. @Nadiah Sidek benar Maha Suci Allah.. kadang2 sibuk dgn kerja rumah, x perasan pun apa ada di langit..

    BalasPadam
  8. @Ila Alhamdulillah Ila... kakyong pun suka tgk gambar2 awan ni...

    BalasPadam
  9. cantiknya kak yong! subhanallah...

    mak izan penah cakap kalau awan byk camni... ikan kat laut pun byk... tak taulah ye ke tak...

    BalasPadam
  10. rasanya nama2 awan yg lain ialah sirus, stratus dan kumolus. tak pasti yg dlm gambar tu nama yg mana.

    BalasPadam
  11. @Acik Erna memang cantik sangat kak... Alhmadulillah, dpt kesempatan nak snap..

    BalasPadam
  12. @akubiomed kakyong tak berkesempatan nak tinjau luor rumah di awal pagi.. sejak tak kerja ni, jarang lah dpt tgk suasana awal pagi..

    BalasPadam
  13. @Yati damai dihati... memula awan penuh.. perlahan2 berarak lalu.. dalam tempoh tak sampai 1 jam.. langit dah mula menerang.. awan-awan dah berserakan menjauh..

    BalasPadam
  14. cantiknya kakyong. SubhanaAllah....suka tengok!

    BalasPadam
  15. andai ku dapat mengepul awan
    hehe
    rasa nak nyanyi pulak

    BalasPadam
  16. @Papa Mifz Alhamdulillah, beberapa hari ni, cuaca belah pagi hingga ke petang baik & cerah.. lewat petang jer hujan mbawa ke malam..

    BalasPadam
  17. cantiknyer kakyong..haha..saya pon dah lupa nama2 awan ni..

    p/s : cane kakyong masukkan fb komen ni..

    BalasPadam
  18. @tehr mengepul awan... pasti dapat ku bentuk2 menjadi objek kesukaan ku.. hihii...

    BalasPadam
  19. @~ yus ~ memang cantik semua ciptaan Allah..

    BalasPadam
  20. @Ummi Hanie itu lah kelebihan Anis.. dia suka memerhati.. pokok lah burung lah.. lepas tu macam2 pertanyaan keluor.. kdg2 ibunya pun tak reti nak jawab... mana taknya, suka sgt bertanya..'kenapa dia macam tu?'...

    BalasPadam
  21. @Izan Ishak yer ke izan kalo awan banyak ikan banyak.. sekarang ni musim ikan kureng di pasar.. tu lah lately ni, beralih makan ikan masin.. ;)

    bosan juga bila kerap2 makan ayam jer..

    BalasPadam
  22. @Amirul Faiz Amirul Faiz Abd. Razak ya teramat benar.. walaupun dudk di rumah, bulan sellau dpt tgk awan macam ni..

    BalasPadam

Terima kasih atas sumbangan idea anda.. komen anda akan diluluskan sebaik saya online.